onsdag den 20. juni 2012

Vand i haven...


... har jeg et meget ambivalent forhold til. Jeg synes det er noget af det smukkeste og dejligste i en have, men er samtidigt ikke begejstret for kombinationen af små børn og vand i haven. På plantemarkedet i Kolding, har jeg dog fundet en lille løsning på mit haveønske. Har sat en nøkkerose i et fad, på et højt stativ. Det værste der kan ske hvis børnene bliver fristet til vandleg, er jo med opstillingen, at de kun bliver våde ;-)

Glæder mig til at se om den blomstrer i år. Under fadet har jeg plantet hvide Lathyrus "Kings High Scent", jeg håber meget de kan nå at blomstre på trods af det lidt sene så tidspunkt. Min vandopstilling har jeg placeret ved trappen til terrassen, og har allerede spurgt mig selv om hvorfor jeg dog ikke med det samme købte 2.....

I det rødlige bed er der ved at komme farver på, herunder 3 smukke planter, som jeg synes matcher hinanden godt. Pink Bellis, Pink silkepæon og Astrantia "Ruby Wedding" - de passer også fint til de få tæppepileurt der er sprunget ud.




Det skal lige siges, at billederne desværre ikke yder blomsterne retfærdighed. Vil meget gerne blive bedre til at fotografere, men det er ikke her i den pragtfulde sommer- (og have) tid jeg vil bruge tiden på at lære det.



I får lige et par billeder mere af de frodige hornvioler, tror nok lige der må gives lidt credit til Claus Dalby krukkejord. Er af typen der ikke er den bedste til at huske at gøde, og det er vist længe siden mine forskellige krukker ligefrem strutter af sundhed.

På terrassen er min Klematis "President" ved at springe ud. Har flyttet den til en krukke med 2 andre Klematis i år.



Vil skynde mig ud og male videre på et skur mens vejret er skønt, og lillemanden sover ;-)
God dag derude

Hilsen Susanne

18 kommentarer:

  1. Skønt vandfad med tilhørende stativ! Lidt har også ret og børn og vand duer bare ikke! De hornvioler er helt fantastiske - men gødning er nu altid god!

    SvarSlet
  2. Får også selv dårlige nerver af små børn og vand :/ Så fin løsning du har fundet frem til der :O)

    SvarSlet
  3. Sikke en god ide med vandet, jeg forstår din frygt og sikke skønne hornvioler.
    Jeg syne også at det er sværet at fotografere de røde blomster:)

    SvarSlet
  4. Hvor er dine hornvioler dog smukke.
    God ide med løsningen.. vand i haven.
    Jeg forstår godt din frygt.
    Jeg ville heller ikke ha` sø i haven, dengang vore børn var små. Lidt andet når der kommer børnebørn/oldebørn, for så er forældrene der og de små børn får BARE ikke lov til at gå allene rundt i haven.
    Ha´ en god søndag.

    Her regner det i dag.

    SvarSlet
  5. Nå, der var fadet fra Kolding jo.... :o) Håber dine latyrus når at komme i blomst, ihvertfald er det en fin løsning.

    SvarSlet
  6. Tak for jeres søde kommentarer. Jeg har været lidt fraværende blogmæssigt på det sidste - har det lidt som om den ene dag spiser den næste. Mine Lathyrus er dog kommet op i mellemtiden, men om de når at blomstre i år, vil kun tiden vise...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  7. Sikke en yndig klematis :-) Og i en lyseblå krukke, eller er det bare billedets farver?

    SvarSlet
    Svar
    1. Var vild med farven tyrkis allerede inden den blev moderne, så på terrassen har jeg et par krukker i den farve og andet lækkert tilbehør ;)

      Slet
  8. Nydelige bilder og fint stativ med vann:))
    Kos deg i sommer-haven:))

    SvarSlet
  9. Sødt og fint med fad og nøkkerose :-) Dejlige mange blomster og stor frodighed.
    Du skrev du gerne ville have lupinfrø, så hvis du stadig gerne vil have, er jeg ved at lave frøposer. Du kan sende din adresse på haveflora@gmail.com.
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet
  10. Hej
    Jeg har også børn i haven, og jeg har lige som dig forsøgt at sikre mig imod ulykker. Da min datter var lille tumlede hun i baljen. Heldigvis var jeg lige ved side af til at redde hende op. Det førte til en børnesikring, som stadig fungerer fint. Du kan se den her: http://havenr18.blogspot.dk/2010/08/brnesikring.html. Jeg bruger baljen til at øse vand med vandkanden i tørre perioder, så den kan ikke bare afskaffes.

    Det er første gang jeg besøger din blog. Det var hyggeligt at læse med, og jeg kommer bestemt igen. Du kommer lige på min blogliste. Du er velkommen til at kigge forbi Have nr. 18.

    Mvh
    Rikke

    SvarSlet
  11. Hei:)
    Bare innom for å si tusen takk for din hyggelige hilsen:))
    Håper du kikker innom i løpet av Desember...det blir mere juleideer utover:))

    SvarSlet
  12. Er du mon gået helt i hi??
    Jeg har en kasse knolde stående til dig, som postes næste gang jeg er på posthuset.
    Satser på at nå det her inden jul :-)

    Kh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne
      Har ledt og ledt efter din adresse. Er du sød at sende den til mig, så poster jeg knolde til dig. Som vi kan se på Dalbys blog er det jo ikke for tidligt at komme i gang med forspiringen :-)

      Slet
    2. Så fandt du min adresse, har fået den mest herlige kasse Dahlia med posten, så 1.000 1.000 tak...
      Nu vågner jeg snart fra min vintersøvn kan jeg mærke...
      Tak for alle jeres søde kommentarer
      Hilsen Susanne

      Slet
    3. Det var så lidt :-)
      Håber du får glæde af dem!

      Slet
  13. Jeg elsker vand i haven, som du sikkert har læst på min blog...Det er en meget smuk klematis du har. Hav et skønt efterår.

    SvarSlet